Notícia

Es posa en marxa la nova Escola de l'Espectador

28 de febrer de 2024

Les regidores de Cultura i d’Educació de l’Ajuntament de Vilafranca, Àngels Dalmau i Gemma Romeu, han presentat un nou projecte que s’ha implementat aquest curs escolar anomenat “Escola de l’Espectador”.

Fns ara, des del servei de Cultura s’han anat fent accions per conèixer més les entranyes dels espectacles com ara les post-funcions, assajos oberts al públic, tallers formatius, fent xerrades o taules rodones.  “Aquestes accions, que ajuden a tenir més coneixement de l’espectacle i a gaudir-ne més, parteixen de la premissa que les arts són un mitjà experimental per fomentar vivències enriquidores, d’aprenentatge, de participació i de creixement personal fonamentals per la persona i per la població en general”, ha comentat la regidora de Cultura Àngels Dalmau.

D’aquí neix l’objectiu de seguir dinamitzant i oferint eines per al desenvolupament personal i cultural del públic. Per això aquest curs s’ha fet un pas endavant posant en marxa el que s’anomena l’Escola de l’Espectador, que pretén “apropar el teatre Cal Bolet i l’Auditori M. Rosa Juncosa al màxim de població de Vilafranca, promoure nou públic, sobretot juvenil, perquè esdevinguin nous espectadors a qui les arts escèniques els enriqueixin i els ajudin a desenvolupar-se”, ha dit la regidora de Cultura Àngels Dalmau. Altres objectius són dinamitzar el públic per augmentar la seva fidelització cap als equipaments culturals i que arribi a ser “millor espectador/a” i alhora fer formació i divulgació sobre el món de l’espectacle,  per tal que el públic pugui veure i viure, de primera mà, tot el que passa abans, durant i després de les representacions. “És una manera que els joves puguin conèixer també altres possibilitats laborals vinculades al món de l’espectacle”, ha afirmat Dalmau.

La implementació de l'Escola de l’Espectador es planteja en diverses fases. La fase inicial és donar continuïtat a les Accions per saber-ne més, els Matins d’orquestra, els Assajos oberts, les xerrades segons temàtica dels espectacles programats, El club de Llegir el Teatre que organitza la Biblioteca Torres i Bages , les taules rodones i els tallers tècnics.

L’Escola de l’Espectador està finançada per una subvenció del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya adreçada a la realització d'activitats municipals i d’arts escèniques en l’àmbit de l’ensenyament reglat. És per això que s’inicien aquests tres tallers únicament dins de l’horari escolar. D’aquesta manera, es converteix en una prova pilot, per tal  d’avaluar els seus resultats i plantejar les següents fases del projecte.

La regidora d’Educació, Gemma Romeu, remarca la transversalitat del projecte, que dona resposta a les necessitats de diferents col·lectius i apunta que aquest 2024, s'engeguen tres tallers enfocats al col·lectiu juvenil i en horari lectiu “per fomentar la formació, la sensibilització, l’ocupació, l’aprenentatge i la inserció social, responent a les demandes i necessitats s’han rebut dels Instituts de Secundària de la ciutat i d’alguns col·lectius culturals”.

Romeu ha ressaltat la formació que es fa amb els joves del Programes de Formació i Inserció (PFI) ja que serà “molt útil per a les tasques d’acompanyament emocional, de creixement personal, d’autoconeixement i de descobriment de les pròpies fortaleses i interessos que es fa amb aquests joves”.

Els Tallers de teatre tècnic mostraran la part tècnica d’un teatre. Planificar i executar un espectacle té un abast molt ampli i moltes vegades no som conscients de tota la feina que hi ha al darrera. Aquests tallers d’escenografia, il·luminació, so o vestuari, entre d’altres, poden ajudar els joves a conèixer més a fons el món de les arts escèniques. Està destinat preferentment a alumnes del IES Milà que realitzen 1r de batxillerat d’arts escèniques i musicals i l'imparteix la companyia resident del teatre, Sala Flyhard. Hi participaran 22 alumnes.

També hi haurà Tallers d’oratòria, per aprendre a parlar en públic. L’actuació és una eina magnífica per entrenar les habilitats comunicatives. Per anar de l’emoció a la paraula. Està destinat a alumnes de 1r de Batxillerat dels IES de Vilafranca. Enguany hi participen els instituts Eugeni d’Ors i Alt Penedès, amb un total de 60 alumnes.

Finalment, els Tallers de clown, fets per fomentar l’autoconeixement i confrontar-se amb les limitacions mentals i les pors per transitar-les i arribar a conquerir un estat de més presència, autenticitat i creativitat, destinat a alumnes dels PFIs (Programa de Formació i Inserció) i amb la participació de 30 alumnes. Impartits per Jaime Xicola Rodríguez, com a mestre clown, gestalt, Ioga i Bioenergètica. Amb l’acompanyament de la psicòloga de la Fassina.